dieta ketogeniczna a planowanie ciąży
Powrót do bloga

Dieta keto w ciąży

Szczupła sylwetka to marzenie każdej kobiety, dlatego też wiele pań decyduje się na stosowanie restrykcyjnych diet, które pomogą im w osiągnięciu upragnionego celu. Nie inaczej jest w przypadku kobiet planujących ciążę lub będących w ciąży. Wówczas kobiety w obawie przed nabraniem kilogramów poszukują rozwiązania, które pomoże im w utrzymaniu smukłej sylwetki. Jedną z popularniejszych w ostatnim czasie opcji żywieniowych jest dieta ketogeniczna. Niemniej jednak, aby jak najlepiej zadbać o swój organizm i dziecko, warto wcześniej zweryfikować, czy ketogenny wariant żywieniowy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży. Ciąża to szczególny czas, w którym przyszła mama powinna zadbać o urozmaiconą i dobrze zbilansowaną dietę dostarczającą wszelkich niezbędnych składników mineralnych, witamin, a także mikro- i makroskładników. To właśnie dobrze zbilansowana dieta pozwoli na dostarczenie kobiecie i dziecku wszelkich niezbędnych wartości odżywczych. Pojawia się zatem pytanie, czy podczas ciąży można znacznie zwiększyć podaż tłuszczów w diecie? Czy ketogenna opcja żywieniowa jest bezpieczna dla kobiet w ciąży? Na wszystkie pytania odpowiemy już za chwilę.

Dieta ketogeniczna w ciąży

Rozważając wdrożenie ketogennej opcji żywieniowej w ciąży warto najpierw dowiedzieć się, czym jest dieta keto. Dieta ketogeniczna to dieta wysokotłuszczowa, w której węglowodany zostały zredukowane do minimum. Należy wskazać, że węglowodany, białka oraz tłuszcze stanowią podstawowe składniki energetyczne pożywienia. W diecie mogą występować one w różnych proporcjach, a odpowiednia ich podaż zależy od stanu zdrowia organizmu. W klasycznej diecie, zalecenia dla zdrowych osób najwięcej energii pochodzi z węglowodanów (około 60%), następnie z tłuszczów (około 20-30%) i białka (10-15%). W diecie ketogennej proporcje te są odwrócone, 75% energii pochodzi z tłuszczów, 20% z białka, a jedynie 5% węglowodanów. Należy wskazać, że duża ilość tłuszczu w diecie, przy znikomej ilości węglowodanów, prowadzi do zmian gospodarki hormonalnej powodującej niski poziom insuliny, wysoki poziom glukagonu i kortyzolu, a także zmian w metabolizmie tłuszczu. Celem diety ketonowej jest bowiem wprowadzenie organizmu w stan ketozy, w którym energia pozyskiwana jest z ciał ketonowych (tłuszczu).

Rozważając przejście na dietę ketogenną w okresie ciąży, należy zweryfikować, czy zapewni ona odpowiednią podaż składników odżywczych matce oraz rozwijającemu się dziecku. W tym miejscu należy zatem wskazać, że skutkiem niemal całkowitej eliminacji węglowodanów są deficyty składników, które w produktach zbożowych występują w znacznych ilościach. Są to przede wszystkim witaminy z grupy B, magnez, a także błonnik pokarmowy. Co ważne, ciąża jest stanem fizjologicznym, w którym wzrasta zapotrzebowanie na węglowodany o około 1/3. Zatem w przypadku diety wysoko tłuszczowej dysproporcja pomiędzy potrzebami organizmu matki w tym okresie, a rzeczywistym spożycie węglowodanów jest jeszcze bardziej pogłębiona. Po więcej należy wskazać, że keto dieta nie dostarcza również odpowiedniej ilości wapnia oraz witaminy D. Kobiety w ciąży ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych na diecie ketogenicznej będą narażone na deficyt tych składników, co może w konsekwencji skutkować nieprawidłowym przebiegiem ciąży.

Należy wskazać zatem, że wciąż wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze oraz na witaminy Ą, B1, B2, niacynę, cholinę oraz minerały: wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk oraz kod. Niewłaściwe żywienie i komponowanie posiłków w tym okresie, które polega na nieodpowiednim doborze produktów, może przyczynić się do powstania wielu konsekwencji zdrowotnych. Wysoka podaż produktów bogatych w tłuszcze w czasie ciąży przy jednoczesnym niedoborze węglowodanów może przyczynić się do niedostatecznej podaży witamin oraz składników mineralnych, a także błonnika w diecie. Z tego względu stosowanie diety ketogenicznej w ciąży nie jest wskazane. 

Dieta ketogeniczna a planowanie ciąży

Dieta ketogeniczna w czasie planowania ciąży nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ketogenna opcja żywienia bowiem jest dietą eliminacyjną. Dlatego też jej stosowanie wiąże się z ryzykiem pojawienia się niedoborów w wyniku dostarczenia zbyt małej ilości witamin i składników mineralnych, które mają ogromne znaczenie przy planowaniu ciąży. Planując ciążę niezwykle ważne jest dbanie o zapewnienie organizmowi wszelkich niezbędnych witamin i minerałów, które będą miały kluczowe znacznie dla rozwijającego się płodu.

Dieta ketogeniczna to rodzaj eliminacyjnej opcji żywieniowej, która nieodpowiednio zbilansowana może doprowadzić do niedoborów w minerały i witaminy, Dlatego też ważna jest stosowanie odpowiednich suplementów na diecie ketogenicznej. Co więcej, samodzielne wdrożenie tej opcji żywieniowej i osiągnięcie stanu ketozy nie jest najprostsze. Z tego względu warto skorzystać z usług profesjonalnego cateringu i wybrać dietę ketogeniczną, która pomoże w procesie adaptacji organizmu do nowego metabolizmu i pozyskiwania energii z tłuszczu. Niemniej jednak niezwykle ważne jest, by przed przejściem na ketogenną opcję żywienia wykonać badania, by wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do stosowania diety wysokotłuszczowej. Chcesz wiedzieć, jaka jest korelacja między dietą keto a cukrzycą lub keto a nerkami? Koniecznie śledź naszego bloga.

Powrót do bloga
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ostatnio dodane posty

Wybierz dietę dla siebie i stwórz swój system zdrowego odżywiania na cały dzień!

Zobacz diety

Dieta Ketogeniczna

Dieta Ketogeniczna to sposób odżywiania dla świadomych ludzi. Jest ratunkiem przy odchudzaniu i wielu sch...